School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
DOI:
10.46551/rvg2675239520231128143Keywords:
Geography, School Cartography., cartographic literacy, cartographic languageAbstract
The present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy.
Downloads
References
ALMEIDA, Rosângela Doin. DO DESENHO AO MAPA: Iniciação cartográfica na escola. - 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
BOLIGIAN, Levon. ALMEIDA, Rosângela Doin. A CARTOGRAFIA NOS LIVROS DIDÁTICOS NO PERÍODO DE 1824 A 1936 E A HISTÓRIA DA GEOGRAFIA ESCOLAR NO BRASIL. Novos Rumos da Cartografia Escolar: Currículo, Linguagem e Tecnologia/organização Rosângela Doin de Almeida. -1. ed., 1ª reimpressão - São Paulo: Contexto, 2022.
CASTELLAR, Sônia Vanzella. A CARTOGRAFIA E A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO EM CONTEXTO ESCOLAR. Novos Rumos da Cartografia Escolar: Currículo, Linguagem e Tecnologia/organização Rosângela Doin de Almeida. -1. ed., 1ª reimpressão - São Paulo: Contexto, 2022.
FERREIRO, E. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1992.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
LACOSTE, Y. A geografia: isso serve em primeiro lugar para fazer a guerra. Campinas: Papirus, 1988.
LUQUET, J. Le dessin enfantin. Paris: Félix Alcan, 1935
MARTINELLI, M. Curso de cartografia temática. São Paulo: Contexto, 1991.
OLIVEIRA, Lívia de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In- Cartografia escolar / Rosângela Doin de Almeida (Organizadora). - 2.ed., 4ª reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2021.
PAGANELLI, Tomoko Lyda. Para construção do espaço geográfico da criança. In- Cartografia escolar / Rosângela Doin de Almeida (Organizadora). - 2.ed., 4ª reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2021.
PASSINI, Elza Yasuko. Alfabetização Cartográfica e a aprendizagem de geografia. - 1. ed. Cortez, 2012.
PIAGET, J. INHELDER, B. A representação do espaço na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
ROSA, Odelfa. Os caminhos da alfabetização cartográfica. Espaço & Geografia, Vol.13, N°1 (2010), 119:147.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.