Avaliação Diagnóstica no Ensino de Solos na Amazônia: Um Olhar Geográfico

Authors

DOI:

10.46551/rvg26752395202415273

Keywords:

Diagnostic Assessment, Soil Teaching, High school, School Geography

Abstract

This article aims to initiate a reflection on the Teaching of Soils in School Geography in Technical Courses of Middle Level in an Integrated Form of the Federal Institute of Amazonas (IFAM), CAMPUS Eirunepé. To this end, our first step was to carry out a diagnostic assessment in order to verify previous knowledge and detect possible learning difficulties of students of the Technical Course of Medium Level in Agriculture in the Integrated Form on the subject of soils in the aforementioned campus. The analysis is developed mainly based on the bibliographic review of contributions by Cavalcanti, Libanêo and Luckesi. Based on these contributions, alternatives and possibilities were identified both in the theoretical-methodological scope and in the practical one for understanding the theme in question. Furthermore, the authors' political and ideological posture with regard to the educational process offer us subsidies for understanding and reflecting on pedagogical practice, planning and evaluation. Finally, the results obtained with this pedagogical practice can be a pedagogical tool that makes it possible to see new strategies to enable disciplinary and interdisciplinary actions, thus streamlining teaching about soils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cassiano Lobato Paulino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Doutorando em Geografia na Universidade Federal do Amazonas. Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (2015). Estudou na qualidade de aluno especial no Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana da USP (2013). Especialista em Gestão, Orientação e Supervisão Escolar pela Faculdade Rio Sono-Riso (2012). Graduado em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas (2005).

Mircia Ribeiro Fortes, Universidade Federal do Amazonas

Licenciada e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas (1992),  Mestre em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (2001), na área de concentração em Processos Socioculturais na Amazônia, Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo (2014), na área de concentração em Geografia Física. É professora Adjunta do Curso de Graduação em Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia, do Instituto de Filosofia, Ciências Humanas e Sociais (IFCHS) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Atualmente é Coordenadora da Pós-Graduação em Geografia.

References

CAVALCANTI, L. de S. O ensino de geografia na escola. Campinas: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 2016.

IFAM (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas). Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio em Agropecuária na Forma Integrada. Eirunepé: IFAM Campus Eirunepé, 2020.

IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística). Eirunepé. Disponível em: https://cidades. ibge.gov.br/brasil/am/eirunepe/panorama. Acesso em: 28 de maio. 2022.

LIBÂNÊO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componentes do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, M. R. de et al. Teses, Dissertações e Monografias de Educação em Solos no Brasil. Viçosa: Universidade de Viçosa; SBCS, 2020.

LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 383-394, 2005.

MENDES, S. de O. O solo no ensino de geografia e sua importância para a formação cidadã na educação básica. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Goiás, Instituto de Estudos Socioambientais (Iesa), Programa de Pós-Graduação em Geografia, Goiânia, 2017.

MENEZES, E. T. de. Verbete distorção idade-série. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/distorcao-idade-serie/. Acesso em: 21 abr. 2023.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda, 2013. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 25 abr. 2023.

MORAIS, E. M. B. de. As temáticas físico-naturais na Geografia escolar. 2011. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Geografia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MORAIS, R. Ciências para Séries Iniciais e alfabetização. Sagra DC Luzzatto: Porto Alegre, 1998.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: Método e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SACRAMENTO, A. C. R.; FALCONI, S. Educação geográfica e ensino de solos: uma experiência em sala de aula. Revista Geográfica de América Central, San José, p. 1-15, 2011.

Published

2024-01-01

How to Cite

Paulino, C. L., & Fortes, M. R. (2024). Avaliação Diagnóstica no Ensino de Solos na Amazônia: Um Olhar Geográfico. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 6(01), 52–73. https://doi.org/10.46551/rvg26752395202415273