SCHOOL CLIMATOLOGY IN HIGH SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF TEFÉ-AM

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520232327348

Keywords:

Geography. Climatology.Teaching Methodologies.

Abstract

The discussion on geographic Climatology as one of the objects of knowledge of school Geography, covers several approaches that can be discussed in the classroom, as well as in the educational field. Thus, this article has as its general objective: To analyze the contents and methodologies integrated into teaching practice in the teaching-learning of Climatology in high school in the municipality of Tefé/AM. Its methodological construction occurred from the theoretical contribution based on Geographic Climatology, and the realization of the Systematic Review in major databases. A qualitative and quantitative approach was used, conducting interviews with teachers and students of the state education network, through Googleforms, as well as face-to-face interviews, observations and monitoring of classes. To analyze the information, we used the technique of elaborating descriptions with the interviewees' narratives, as well as the difficulties, training, challenges, and methodologies. The results obtained showed the gaps in the teachers' training in relation to Climatology, in addition to the scarce adoption of effective methodologies to promote effective teaching-learning, few works that encompass the aspects of teaching in Climatology, relating theory with practice in the insertion of the physical and social construction of the climate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexsandra Vieira Moreira, Universidade Federal do Amazonas

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia – Universidade Federal do Amazonas – UFAM e Professora de Geografia.

Natacha Cíntia Regina Aleixo, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Geografia pela UNESP campus Presidente Prudente – Docente do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Amazonas -UFAM.

References

ABREU, R. E. R. Climatologia Escolar: Percepção Climática dos Alunos Surdos do Ensino Médio da Escola Inclusiva em Relação ao Clima e Tempo Atmosférico. Anais do 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia Políticas, Linguagens e Trajetórias. Universidade Estadual de Campinas, 29 de junho a 4 de julho de 2019.

BEZZI, M. L.; GIORDANI, A. C. C.; SILUK, A. C. P.; HOELZEL, C. G. M.; DALMAZZO, A. K.; MUSSOI, E. M. Objetos de aprendizagem da área de Geografia: relatos da experiência de desenvolvimento do Capitão Tormenta e Paco em movimentos da terra, rede geográfica, fusos horários e estações do ano. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 5, 01-10, 2007.

COLLISCHONN, E. Superando a Educação Bancária na Formação de Professores de Geografia Através da Experimentação. Ágora, Santa Cruz do Sul, v. 13, n. 1, p. 205-228, jan./jun. 2007.

FIALHO, E. S. Práticas do ensino de climatologia através da observação sensível. Santa Cruz do Sul: Ágora, v. 13, n. 1, p. 105-123, jan./jul. 2007.

KATUTA, Â. M. O processo de estrangeirização no ensino da Geografia. IX Coloquio Internacional de Geocrítica. Los Problemas del mundo Actual. Soluciones y alternativas desde la Geografía y las Ciencias Sociales. Porto Alegre, v. 28, 2007.

KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.

MAIA, D. C; MAIA, NOGUEIRA, A.C. A utilização dos ditos populares e da observação do tempo para a Climatologia Escolar no Ensino Fundamental II. GeoTextos, vol. 6, n. 1, jul. 2010. D. Maia, A. Maia, p. 51-71.

MAIA, D. C. Mídia escrita e o ensino da Climatologia no ensino fundamental II. ACTA Geográfica, Boa Vista, Ed. Esp. Climatologia Geográfica, 2012. pp.137-148.

MAIA, D. C.; SILVA, S. L.; CHRISTOFOLETTI, L. H. “Como está o tempo hoje.” Uma experiência de ensino de climatologia escolar no ensino médio. Revista Geonorte, Manaus, Edição Especial 2, v.1, n.5, p. 1-8.2012.

MELO, H.L.S e SOUZA, J.C.R. Ensino e Aprendizagem de Geografia: Percepção Climática e a Importância do Recurso Didático no Ensino da Climatologia. Parintins- AM, 2013, p. 1 – 17.

MONTEIRO, C.A.F. Análise rítmica em climatologia: problemas da atualidade climática em São Paulo e achegas para um programa de trabalho. Universidade de São Paulo. Instituo de geografia. São Paulo, 1976.

OLIVEIRA, A. U. de (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? Crise da Geografia, da escola e da sociedade. São Paulo: Contexto, 2003.

PAULA, D.O. DE; STEINKE, E. T. Elaboração de material didático de climatologia em multimídia para o Ensino Fundamental. In: XII Encuentro de Geógrafos da America Latina. Anais... Montevidéu: Universidade de La República, 2009, p. 23-39.

SANT’ANNA NETO, J. L. A análise geográfica do clima: produção de conhecimento e considerações sobre o ensino. Geografia, v. 11, n. 2. Jul/Dez. 2002.

SANT´ANNA, J. L. Da Climatologia Geográfica à Geografia do Clima Gênese, Paradigmas e Aplicações do Clima Como Fenômeno Geográfico. Revista da ANPEGE. v. 4, 2008.

STEINKE, E. T. Prática pedagógica em climatologia no Ensino Fundamental: sensações e representações do cotidiano. ACTA Geográfica, Boa vista, Ed. Esp. Climatologia Geográfica, p. 77-86, 2012.

STEINKE, E. T. Ano 15, Edição Especial – XIII Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfica – Universidade de Brasília. UnB, JUN 2019.

SUERTEGARAY, D; NUNES, J. O. R. A natureza da Geografia Física. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 1, n. 16, 2001.

Published

2023-09-01

How to Cite

Moreira, A. V., & Aleixo, N. C. R. (2023). SCHOOL CLIMATOLOGY IN HIGH SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF TEFÉ-AM. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 5(02), 327–348. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520232327348

Issue

Section

Dossiê - Amazônia: dinâmicas espaciais contemporâneas