Teoria e Prática: Reflexões sobre o Ensino de Geografia no Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – Campo Grande

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520242655674

Keywords:

Pedagogia, Geografia, Práticas Pedagógicas

Abstract

In this article we carry out an analysis of the curricular proposal for external subjects for teaching Geography in the pedagogical project of the Pedagogy course offered by the State University of Mato Grosso do Sul, Campo Grande unit. The objective is to identify the main characteristics and guidelines of this teaching area in the referenced course. In the text, we explore different theoretical-practical perspectives related to the teaching of Geography, highlighting authors such as Milton Santos in the context of social changes and transformations in society, expanding reflections on the teaching of Geography.Furthermore, we highlight the teaching of cartography and its significant importance in student learning. Thus, our premises are to emphasize that the pedagogue needs theoretical knowledge to integrate practice, which is decisive in student learning. This reflection provides an analysis of the knowledge that the professional, through the external disciplines proposed for teaching Geography, can acquire. Thus, we found that the curricular design of external subjects for the teaching of Geography in the training processes of pedagogues may not necessarily reflect a more in-depth understanding,especially in relation to pedagogical practices, which may imply in today's society, and in the society we want.

Keywords: Pedagogy, Geography, Pedagogical Practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Vareuro da Costa Brites, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Graduação em Geografia e Mestrado Profissional em Educação – Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul.

Ana Paula Camilo Pereira, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Professora Assistente dos cursos de Geografia (Licenciatura e Bacharelado) e do Programa de Pós-Graduação em Geografia (Acadêmico) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Profissional), da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Unidade Universitária de Campo Grande. Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP). 

References

ARROYO, Maria Mônica. A trama de um pensamento complexo: espaço banal, lugar e cotidiano. In: CARLOS, Ana Fani (Org.). Ensaios de geografia contemporânea – Milton Santos: obra revisitada. SP: Hucitec, 1996. p.55-62.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf . Acesso em: 17 julho. 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília: CNE, 2009.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/07/2015&jornal=1& pagina=8&totalArquivos=72.

BRASIL, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Núcleo de Tecnologia da Informação. O curso de Pedagogia. 2019. Disponível em: https://www.uems.br/cursos/graduacao/pedagogia-licenciatura-campo-grande.Acesso em: 19 julh. 2023.

BUITONI, Marisia Margarida Santiago. Geografia: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino; v. 22) BUITONI, MMS. (Org.). Coleção Explorando o Ensino - Geografia. 1ed.Brasília-DF: MEC/SEB, 2010

CALLAI, Helena Copetti. O estudo do município ou a geografia nas séries iniciais. In: CASTROGIOVANNI, Antonio. et al. (Orgs.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRG/AGB-Seção Porto Alegre, 1999, p.75-80.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: Anais do Seminário Nacional: Currículo em movimento – Perspectivas Atuais, I. Belo Horizonte: SeNa, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

KUENZER, Acácia. Zeneida; RODRIGUES, Marli Fátima Rodrigues. As Diretrizes Curriculares para o Curso de Pedagogia: uma expressão da epistemologia da prática. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 35-62, 2007. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/download/1474/1119>. Acesso em: 20 julh. 2023.

MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As formas e práticas de interação entre professores e alunos. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (org.). Lições de didática. Campinas, SP: Papirus, 2006, p. 75-100.

MARX, Karl. Prefácio à “contribuição à Crítica de Economia Política”. In: MARX, K. e ENGELS, F. Obras Escolhidas. São Paulo: Alfa-Omega, s/d. p. 301.

MARX, Karl. O Manifesto do Partido comunista. São Paulo: Global, 1987.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. Temas básicos da educação e ensino. http://www.angelfire.com/ak2/jamalves/Abordagem.html. Acessado em 15 de julh de 2023.

NOVAES, Ínia Franco de. A geografia nas séries iniciais do ensino fundamental: desafios da e para a formação docente. 2006. 221 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 34. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-crítica: Primeiras aproximações. 9. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2005.

SANTOS, Milton. Sociedade e espaço: a formação social como teoria e como método, Boletim Paulista de geografia. nº 54, 1977.

SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2004.

SILVA, Fabiany Cássia Tavares. Estudos Comparados como método de pesquisa: a escrita de uma história curricular por documentos curriculares. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, p. 209-224, jan.-mar. 2016.

SOKOLOWSKI, Maria Teresa. História do Curso de Pedagogia no Brasil. Revista Comunicações, v. 20, p. 81-97, 2013

VERDUM, Priscila. de Lima. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve?. Educação Por Escrito, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 91–105, 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/14376. Acesso em: 03 set. 2023.

Published

2024-12-07

How to Cite

Brites, J. V. da C., & Pereira, A. P. C. (2024). Teoria e Prática: Reflexões sobre o Ensino de Geografia no Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – Campo Grande. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 6(02), 655–674. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520242655674