Ensino de Geografia e a questão agrária brasileira: uma aproximação a partir da música regional
DOI:
10.46551/rvg26752395220241415439Keywords:
Geography Teaching, Folk Music, Rural Transformations.Abstract
This article analyzed five songs from Brazilian folk music that address the agrarian issue by highlighting their potential for Geography teaching. This musical genre possesses a high regional content that expresses the dynamics of lifestyle transformation and rural communities in Brazilian countryside. To conduct this research, content analysis methodology was employed as a tool with the aim of reading the deeper meanings in selected data. It was chosen five songs from Brazilian folk music regarding to agrarian issue, the countryside, and its transformations. Folk music usage in Geography teaching offers a greater background on the agrarian issue within each region specificities, which enables students to reach a closer insight into the national land reality.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018.Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versao final_site.pdf.
CALLAI, Helena Copetti. Geografia e sua didática: teorias e práticas no Ensino Fundamental. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e prática de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998, 192 p.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais Belo Horizonte, novembro de 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Concepções Teórico-metodológicas e docência da Geografia no mundo contemporâneo. In: CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de Geografia na escola. Campinas: Papirus, 2012. Cap. 6. p. 129-54.
COPATTI, C.; BARCELOS; C. R. H. A música no ensino de Geografia: potes para compreender as regionalizados a partir do lugar. Revista Geografar, Curitiba, v. 16, n. 2, p. 470-485, jul. a dez./2021
LACOSTE, Yves. A Geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Campinas: Papirus, 1993, 263 p.
MONTEIRO, Juliana Amorim; TEMOTEO, Paulo Antônio de Oliveira; NASCIMENTO JUNIOR, Antônio Fernandes. Quando a Arte conta a História: Um olhar crítico sobre a destruição da Floresta Tropical a partir da música de Vital Farias “Saga da Amazônia”. Fórum Ambiental da Alta Paulista. V. 16, N.6. 2020. Disponível em:www.amigosdanatureza.or.br. Acesso em 29 de junho de 2023.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999Parte superior do formulário.
OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia?.São Paulo: Contexto, 1988, 144 p.
PALMERIA, M. (1989). Modernização, Estado e questão agrária. Estudos Avançados, 3(7), 87-108. https://doi.org/10.1590/S0103-40141989000300006
PRADO JR, Caio. A questão agrária no Brasil. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987, 188 p.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
SANTOS, Jackson Lima. Música na geografia escolar: reflexões e possibilidades. Anais do XVIII Encontro de Geógrafos da América Latina, Lima, 2015. Disponível em: http://www.egal2015.anpet.org.br/resources/anais/2/1431544004_ARQUIVO_Santos_Musicanageografia.pdf. Acesso em: 15 de junho de 2023.
SHANIN, Teodor. A definição de camponês: conceituações e desconceituações – o velho e o novo em uma discussão marxista. Revista Nera, ano 8, n.7, jul./dez. 2005
SILVA, Marília Gouveia da; LIMA, Andréa de Paula; MARÇAL, Alexandre de Paula. A música como recurso didático no ensino de Geografia: uma abordagem no Ensino Médio. Anais do XI Simpósio Nacional de Geografia Agrária, Goiânia, 2018. Disponível em: http://www.sbga.org.br/simposios/2018/artigos/SBGA2018_M18_0960_final.pdf. Acesso em: 15 de junho de 2023.
STÉDILE, João Pedro. Questão Agrária. In: CALDART, Roseli Salete (Org.) et al. Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2012, p. 639-644
WANDERLEY, M. de N. B. A questão agrária, uma questão para a sociedade brasileira. Raízes: Revista De Ciências Sociais E Econômicas, 39(1), 15–30. https://doi.org/10.37370/raizes.2019.v39.78
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Antônio Guilherme Junior Guilherme Junior, Mateus Monteiro Lobato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.