Planejamento Urbano e Mobilidade: O Impacto da Infraestrutura Cicloviária na Qualidade de Vida em Uberlândia (MG)

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520242183213

Keywords:

Bycicle, Urban Mobility, Urban Planning, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil

Abstract

Creating bicycle infrastructure in a city designed for cars presents considerable challenges. Most cities in Brazil were planned with a focus on motorized transport, resulting in urban projects focused on automobiles. Establishing an efficient cycle path network under these conditions requires significant changes and is often faced due to structural adjustments. Based on the above, this work seeks to investigate the use of bicycles as an alternative for promoting a sustainable city in Uberlândia (MG), as well as highlighting the challenges of its implementation in a society structured with an emphasis on motorized transport. To this end, the research was carried out through theoretical analysis on themes involving the process of urbanization, urban planning, sustainability and urban mobility. Consider that the growth of bicycle lanes in Uberlândia requires a more active approach, highlighting the importance of meeting the diverse needs of cyclists in different regions of the city. It is crucial to prioritize the use of bicycles over motorized means of transport, establish specific requirements for the cycle path system and promote coordinated efforts by municipal authorities in partnership with local communities and other organizations to raise awareness about the importance of sustainable mobility.

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Author Biographies

Beatriz Bicalho, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEO/UFU) na linha de pesquisa de Dinâmicas Territoriais. Mestra (2022), bacharel (2023) e licenciada (2019) em Geografia pela mesma instituição. Atualmente é membro do Núcleo de Estudos Agrários e Territoriais (NEAT/UFU). 

Luara Martins de Oliva Santos , Universidade Federal de Uberlândia

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) em 2016. Mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros em 2022). Atualmente é Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (PPGEO/UFU) e atua como Pesquisadora do Observatório das Cidades da Universidade Federal de Uberlândia.

Paulo Henrique Silva de Amorim, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEO/UFU).

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Published

2024-09-13

How to Cite

Bicalho, B., de Oliva Santos , L. M., & Silva de Amorim, P. H. (2024). Planejamento Urbano e Mobilidade: O Impacto da Infraestrutura Cicloviária na Qualidade de Vida em Uberlândia (MG). Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 6(02), 183–213. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520242183213