Educação Inclusiva: Análise do Projeto Pedagógico do Curso de Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros
DOI:
10.46551/rvg2675239520242240255Keywords:
Educação Inclusiva, Currículo, Geografia, UnimontesAbstract
The objective of this work is to analyze the Pedagogical Project of the Course (PPC) for a degree in
Geography at the State University of Montes Claros (UNIMONTES), with emphasis on Inclusive
Education. To this end, the following methodology was used: bibliographical review on topics related
to Inclusive Education and Teacher Training and analysis of the PPC of the Geography course at
Unimontes. It is considered that only one subject explicitly addresses Inclusive Education, namely
Libras. Therefore, it is clear that your PPC needs to be revised, paying attention to the implementation
of more subjects or specific topics that work objectively and critically on Inclusive Education, training
committed teachers with socio-educational responsibility – who respect human rights and defend
school inclusion.
Downloads
References
ANDRADE, Simone Girardi. Ação docente, formação continuada e inclusão escolar. Porto Alegre: UFRGS, 2005.
BATISTA, Thatiane Marques; LOPES, Rayssa Cyntia Baracho. A importância do professor na Educação Inclusiva. Revista Faculdade Famen, v. 2, n. 3, p. 91-103, 2021.
BRAGANÇA, Maria das Graças Viana; DE OLIVEIRA, Zélia Maria Freire. Educação inclusiva: significado e realidade. Linhas críticas, v. 11, n. 21, p. 217-288, 2005.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.
______. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 2. ed. Brasília, DF: Corde, 1997.
______. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial, MEC, 2009.
______. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial. PNEE. Brasília; MEC, 2020.
DOMANOVSKI, Marilene; MEYER, Vassão Adriane. A importância das libras para inclusão escolar do surdo. Cadernos PDE do Estado no Paraná, v. 1, p. 1-16, 2016.
DUEK, Viviane Preichardt. Professores diante da inclusão: Superando desafios. Londrina: UEL, 2007.
GABATZ, Celso. Diversidade cultural e religiosa e os desafios para uma educação inclusiva. In: Congresso Internacional das Faculdades EST, 3, 2016, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: EST, 2012. p. 50-63. Disponível em: <http://anais.est.edu.br/index.php/congresso/>. Acesso em: 20 mar. 2024.
MACHADO, Rosângela. Educação especial na escola inclusiva: políticas, paradigmas e Práticas. São Paulo: Cortez, 2009.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
OLIVEIRA, Márcia Denise.; PORTO, Marcelo Duarte. Educação Inclusiva: concepções e práticas nas perspectivas de professores. Brasília: Aplicada, 2010.
PEREIRA, Osmar Roberto. Alunos surdos, Intérpretes de libras e professores: Atores em contato na universidade. Cadernos de Educação, v. 12, n. 24, p. 73-96, 2013.
PIMENTEL, Susana Couto. Formação de professores para a inclusão: saberes necessários e percursos formativos. In: MIRANDA, Theresinha Guimarães; FILHO, Teófilo Alves Galvão. (Org.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador, EDUFBA, 2012. p. 139-155.
RAMOS, Ana Carolina; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski. O ensino de geografia na perspectiva da educação inclusiva. Geosaberes - Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 8, n. 15, p. 120-130, 2017.
RODRIGUES, Roberta Karoline; CIA, Fabiana. As relações do professor de salas de recursos multifuncionais pré-escolar: a escola, o professor da classe comum e as instituições especializadas. Práxis Educacional, v. 10, n. 16, p. 81-103, 2014.
RODRIGUES, João Batista. Racismo e evasão escolar. 2014. 61f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Sociais). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2014.
UNIMONTES. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Montes Claros, Minas Gerais, 2019.
VITALINO, Célia Regina. Formação de professores para a inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais. Londrina: Eduel, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriel Valério de Souza Santos, Vanessa Tamiris Rodrigues Rocha, Dulce Pereira dos Santos, Rahyan de Carvalho Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.