Branquidade e controle do não-branco: análise de materiais didáticos e contornos indígenas no Brasil ao longo da década de 1930

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520222237255

Keywords:

português

Abstract

This article focuses on different discursive elaborations related to the Brazilian indigenous element (inserted, in turn, in the colonial historical period), present in the didactic material entitled "Rudiments of History of Brazil: primary course", prepared by João Ribeiro de Andrade Fernandes and used in national school education throughout much of the 20th century. Our efforts are based on the hypothesis according to which relevant distortions, omissions and simplifications regarding the indigenous worlds - present in the intersections between  religious fields, economic, social, cultural, daily life, among others, and guided, as a rule, by nuclear and a priori negative meanings – were presented in didactic materials edited and managed in Brazilian school environments, catalyzing – albeit potentially – introjections of aversion to “others” (in this case, Brazilian indigenous ethnicities and historical subjects), opposing them to the naturalization of “whiteness” as a structurally accepted standard of normality.

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Author Biographies

Yuri Araujo Carvalho, Centro Universitário Barão de Mauá

Mestre em História (UNIOESTE). Docente do curso de História e da Pós-graduação em “História, Cultura e Sociedade” do Centro Universitário Barão de Mauá/Ribeirão Preto/SP. 

Rafael Cardoso de Mello, Centro Universitário Barão de Mauá

Mestre em História (UNESP). Docente do curso de História e da Pós-graduação em “História, Cultura e Sociedade” do Centro Universitário Barão de Mauá/Ribeirão Preto/SP. Membro do Grupo de Estudos da Localidade - ELO / FFCLRP - USP. 

Andrea Coelho Lastoria, Universidade de São Paulo

Livre Docente em Educação, na área de Ensino de Geografia, pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto - FFCLRP - Universidade de São Paulo - USP. Pós-Doutorado em Didática da Geografia e História na Universidade de Oviedo - Espanha com bolsa da Fundação Carolina. Mestre e Doutora em Educação, na área de Metodologia de Ensino, pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Licenciada e Bacharel em Geografia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP de Rio Claro e em Pedagogia pela Faculdade Plínio Augusto do Amaral (SP).

Sérgio Luiz de Souza, Universidade Federal de Rondônia

Graduado em Engenharia Química (Universidade de Ribeirão Preto) e História (Centro Universitário Barão de Mauá), Mestre e Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor Adjunto no Departamento de Ciências Sociais, junto a Universidade Federal de Rondônia (UNIR), professor do Programa de Mestrado em História da Amazônia - Campus Porto Velho. Atualmente está fazendo pós-doutorado em Educação, na FFCLRP/Universidade de São Paulo. 

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Published

2022-10-24

How to Cite

Araujo Carvalho, Y., Cardoso de Mello, R., Lastoria, A. C., & Souza, S. L. de. (2022). Branquidade e controle do não-branco: análise de materiais didáticos e contornos indígenas no Brasil ao longo da década de 1930. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 4(02), 237–255. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520222237255